Efter att ha skrivit om Maldiverna, Turkiet, Förenade Arabemiraten, Grekland och här sist Irland, är det åter dags att bege sig mot varmare breddgrader i form av Jamaica och hotellet Cave Resort. Detta är ännu ett av de ställen och hotell som finns på min bucket list när jag väl beger mig ut på min planerade jorden-runt resa. Precis som namnet antyder så är detta hotell som en del av naturen där delar av anläggningen befinns i naturformade grottor längsmed vattenbrynet. Enastående vy i ett tropiskt klimat, med god mat och underbar natur är vad som väntar vid ankomsten till detta resort. En närmare beskrivning om detta hotell kommer i ett senare inlägg då jag tänkte gå in mer på mitt resonemang bakom mina val resmål.
Mina tilltänkta resmål baseras på all den mängd information jag läst om de olika platserna, då främst tidigare kunders recensioner av resmålet och hotellet. Att enbart besöka hotellets hemsida, läsa om deras utbud och ta del av bilderna behöver nödvändigtvis inte ge en sann eller fullständig bild över vad som väntar vid ankomsten. Det samma gäller alla dessa bokningssidor som finns, då deras mål, affärsidé och överlevnad baseras på antalet nätter de lyckas sälja till kunder. Mer kunder ger mer pengar så det enda som ligger i deras intresse är att öka tillströmningen av potentiella kunder.
Kundernas recensioner avgör
De absolut avgörande faktorerna bakom alla mina val är vad tidigare kunder har sagt om resmålet och hotellet. Om verkligheten verkligen överensstämmer med den bild man fått av anläggningen. Vad sidor sällan eller aldrig nämner är hur ljudnivån runt ikring anläggningen är under dag- och nattetid, om det finns problem med djur av olika slag så som ohyra, lösa och högljudda hundar eller liknande. Om det råder pågående reparationer på området som är störande, om personalen är otrevlig eller inte alls tillmötesgående. Alla dessa faktorer och mer därtill kan med lätthet förstöra en persons vistelse och semester och att lita på vad exempelvis diverse media eller restidskrifter har att säga ska man ta med en nya salt. Det finns ingen garanti att dessa är så pass opartiska som de ska/bör vara vid sina recensioner om platsen i fråga. Kunderna däremot, dom har inga personliga intressen eller konflikter som påverkar deras omdöme. Dom säger som det är utan att ägna en minsta tanke på vad hotellet tycker och tänker om deras kommentarer. Man kan inte få en bättre och ärligare beskrivning än av tidigare kunder.
Självfallet kommer det alltid att finnas kunder som är missnöjda med något, det finns det alltid. Eller kunder som inte gör annat än klagar, vart det än reser så lyckas de alltid hitta något att klaga på, den så kallade pessimistiske resenären. Dennes åsikt åker rakt ner i papperskorgen och inget som jag lägger något som helst notis till. Istället är det majoritetens åsikter som gäller. Om 45 av 50 gäster har gett hotellet fem av fem möjliga stjärnor, då måste det finnas element som fått dessa kunder att ge platsen det högsta tänkbara betyget som går. Det är här det gäller att hitta alla de guldklimpar som kunderna lämnat i sina recensioner, ta dem till sig och sen överväga om platsen är värd ett besök.